Pokolenie Z
POKOLENIE Z : aktywność na portalach społecznościowych a więzi społeczne / Ewelina Rzońca. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2023. - 141 s. : il.; 24 cm.
Sygnatura w zbiorach CBS 218 626
Internet umożliwia szybką komunikację i wymianę informacji niezależnie od barier czasowo-przestrzennych. Korzystanie z portali społecznościowych, to między innymi sposób na autoprezentację, zawieranie nowych znajomości, podtrzymywanie już istniejących relacji społecznych, czy śledzenie aktualności z życia innych. Istotną kwestią stało się zatem podjęcie przez Ewelinę Rzońcę badania nad tym, jak życie młodzieży w świecie wirtualnym może wpływać na jej więzi społeczne i jak one zmieniają się w cyfrowej rzeczywistości. Autorka oparła zakres problematyki badawczej na dwóch założeniach: posiadanie profilu w mediach społecznościowych jest dość powszechną praktyką oraz docelowa grupa badawcza to przedstawiciele generacji Z. Jest to grupa osób urodzona po roku 1995, ale nie później niż w 2010 r., która to praktycznie od dziecka mogła korzystać z urządzeń z dostępem do Internetu. Dla wielu z nich aktywność w mediach społecznościowych jest bardzo ważnym elementem życia.
Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym opisano zagadnienia socjalizacji, wychowania i edukacji w dobie nowych technologii. Dokonano charakterystyki przedstawicieli generacji Z. Omówiono historię i podział portali społecznościowych oraz dotychczasowy stan badań dotyczących korzystania z serwisów społecznościowych i Internetu (m.in. Raport Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Raport Teens and Social Media), oraz relacji międzyludzkich. W rozdziale drugim przedstawiono założenie metodologiczne badań własnych autorki. Trzeci rozdział poświęcono prezentacji wyników badań, dotyczących korzystania młodzieży licealnej z serwisów społecznościowych oraz więzi społecznych w rodzinie, klasie i grupie zrzeszeniowej poza szkołą (stowarzyszenia, fundacje, drużyny sportowe). Cechy badanych uczniów przedstawiono z podziałem na płeć, miejsce zamieszkania i wiek, aktywność na portalach społecznościowych w kontekście intensywności i treści profili, a więzi społeczne ze względu na typ i siłę. Publikację uzupełniają zestawienia tabelaryczne, bibliografia oraz kwestionariusz ankiety dla uczniów szkól licealnych. Zaprezentowana przez autorkę problematyka jest niezwykle ważna, ponieważ rozwój nowych mediów, technologii informacyjnych i rozwijających się za ich pomocą sposobów komunikacji wpływa na budowanie relacji osobowych.
Publikacja Pokolenie Z: aktywność na portalach społecznościowych a więzi społeczne dostępna jest w zbiorach Centralnej Bibliotece Statystycznej.