CREATIVE ECONOMY OUTLOOK | Centralna Biblioteka Statystyczna | GUS - Portal Informacyjny

CREATIVE ECONOMY OUTLOOK

CREATIVE  ECONOMY  OUTLOOK  2022 : overview : the international year of creative economy for sustainable development : pathway to resilient creative industries/ United Nations Conference on Trade and Development. - Geneva : United Nations, 2022. -  IX, 149 s. : il. ; 28 cm. -  sygnatura w zbiorach CBS : 217 643            

Sektor kreatywny to nowe spojrzenie na kulturę i sztukę, które doprowadziło do wyodrębnienia odrębnej gałęzi rynku, łączącej działalność artystyczną z przedsiębiorczością. Jego początki sięgają roku 1997, kiedy to z inicjatywy władz Wielkiej Brytanii powołany zostaje międzysektorowy Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych. Na jego polecenie w 1998 r. opracowano raport Creative industries mapping document, który zdefiniował po raz pierwszy sektor kreatywny oraz wskazał trzynaście branż, które go tworzą. Są to: reklama, architektura, rynek sztuki i antyków, rzemiosło, design, moda, film, gry video, muzyka, sztuki performatywne, rynek wydawniczy, oprogramowanie oraz radio i telewizja. Opracowanie to stało się wykładnią dla innych państw, często jednak kraje lub regiony dostosowują definicję przemysłów kreatywnych do swoich potrzeb. Najnowszy raport Creative economy outlook 2022 opublikowany został przez specjalistów z Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD). Badania na temat gospodarki kreatywnej przeprowadzono z udziałem państw członkowskich, zaprezentowano także rozwiązania instytucjonalne oraz krajowe plany i strategie dla 33 krajów. W pięciu rozdziałach przeanalizowano obecny międzynarodowy stan sektora kreatywnego oraz podstawowe trendy. W pierwszym rozdziale pokazano, w jaki sposób kraje zarządzają i promują swoje kreatywne gospodarki oraz jakie krajowe strategie i polityki wdrożyły. Przedstawiono także najnowsze dane dotyczące międzynarodowego handlu towarami i usługami kreatywnymi. Rozdział drugi zawiera omówienie pomiarów gospodarki kreatywnej oraz przedstawia studia przypadków z krajów rozwijających się. Część trzecia jest charakterystyką fundamentalnych zmian w branżach kreatywnych spowodowanych przez nowopowstające technologie, a zwłaszcza rosnącą cyfryzację. Rozdział czwarty to specjalna prezentacja poświęcona wdrażaniu, zgodnie z rezolucją 74. Sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ, decyzji o ustanowieniu roku 2021 Międzynarodowym Rokiem Gospodarki Kreatywnej na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Działania te potwierdzają rosnącą rolę gospodarki kreatywnej na arenie międzynarodowej, poprzez wprowadzanie nowych produktów i usług oraz generowaniu przychodów. Rozdział piąty to główne ustalenia i zalecenia, w których zwrócono uwagę, że koncepcje i definicje gospodarki kreatywnej są zróżnicowane. Wpływa na to różnorodność kulturowa krajów, ale także odmienne struktury gospodarcze, metodologie statystyczne i stosowane klasyfikacje. Autorzy przeglądu zachęcają państwa do badania zjawisk gospodarki kreatywnej, w szczególności ich wkładu w handel międzynarodowy. Całość publikacji wzbogacają liczne rysunki, tablice i zestawienia liczbowe oraz bogata bibliografia. Wyniki opracowania UNCTAD pokazują, w jaki sposób gospodarka kreatywna stała się sektorem o rosnącym znaczeniu społecznym, politycznym i gospodarczym. Branże kreatywne tworzą miejsca pracy, wpływają na wzrost dochodów oraz promują innowacje. Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, zmianami klimatu i kryzysem środowiskowym, napięciami geopolitycznymi oraz poważnym wzrostem kosztów utrzymania, gospodarka kreatywna pozostaje sektorem o kluczowym znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju.  Dwadzieścia lat temu sektor kreatywny był postrzegany przede wszystkim jako fenomen kilku państw rozwiniętych, jednak obecnie intensyfikacje działań w tych branżach można dostrzec także w krajach Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej. Gospodarka kreatywna jest niewątpliwie sektorem pracochłonnym, zorientowanym na ludzi, który w dużej mierze opiera się na ludzkich talentach i rozwija się dzięki rozwojowi kapitału społecznego. Jej przyszły sukces zależy zatem od przyjęcia szeroko zakrojonych programów nauczania, które pobudzą kreatywność młodych ludzi. Połączenie technologii cyfrowej z kreatywną wyobraźnią, która leży u podstaw gospodarki kreatywnej, czyni ją szczególnie atrakcyjną dla młodego pokolenia. Publikacja Creative economy outlook 2022 dostępna jest w zbiorach Centralnej Biblioteki Statystycznej im. Stefana Szulca.

Creative Economy Outlook w zbiorach Centralnej Biblioteki Statystycznej